søndag 17. juni 2012

Livsfarlig fangst

Livsfarlig fangst er navnet på en serie som i noen år har gått på Discovery Channel. Serien skal vise den vanlige mannen i gata hvor mye som kreves for å fange krabber utenfor kysten av Alaska.
Været er grusomt til tider, bølgene er høye og mange, og krabbene er vanskelig å finne.
Discovery Channel har sikkert funnet en vinner i dette programmet.
Det som dessverre ikke er så mye i fokus er hvordan de som jobber på disse båtene blir behandlet. De må ved flere tilfeller jobbe 30 timer i strekk, det er kun ansatt et absolutt minimum på båtene og skulle noen bli skadet eller syk så blir disse naturligvis ikke erstattet.

Skulle du være så uheldig at du er ny i faget så skal du plages, settes til de værste jobbene som kan tenkes, tåle at du får mye dårligere lønn og plages enda mer av kaptein og mannskap.
Takler du ikke dette er du en veik pudding og en sviker i øynene til disse menneskene.
Ordtaket til serien er "put up or shut up"........

Jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber med disse menneskene. Jeg takker det som er å takke for at jeg ikke er fra USA hvor dette er en helt vanlig måte å behandle sine ansatte på.
De lovene og de reglene vi i dag har er ikke noe som har kommet av seg selv, de er der fordi fagbevegelsen har kjempet for at arbeidslivet i dette landet skal være verdig.
Jeg håper vi aldri får oppleve et slikt arbeidsliv i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar