mandag 25. juni 2012

Hull i veien og været

Man har nå vært hjemme i Norge i 10 dager.
Det forventes av venner, familie og kollegaer at man nå er ferdig med hva man har sett og hørt de ukene man var i Genève.
Alle er selvfølgelig veldig nysgjerrige på hvordan det har vært i de 3 ukene man har vært avgårde....... Men hva skal man egentlig fortelle de som spør? Hvordan skal man med noen få ord, for det er kortversjonen de fleste vil ha, forklare alle inntrykkene fra 3 uker på en scene som for mange er helt ukjent?

10 dager tok det før jeg igjen var dullet inn i den bomullen som er min vanlige tilværelse.
Folk er opptatt av hull i veier, dårlig vær og hvor dyr bensinen har blitt.
Hvis jeg skulle startet en tirade om hvor jævlig folk på Fiji har det om dagen eller om hvor mange mennesker som de siste årene har blitt drept i Colombia så ville nok de fleste trodd på meg, men jeg tror ikke det er så mange som hadde orket å bry seg. Vi orker ikke å bry oss, vi har jo tross alt våre egne problemer.

Så mens jeg satt her på jobb og tenkte på hull i veien og dårlig vær så tikket det inn en e-post fra Lesbia Amezquita, fagforeningskvinne fra Guatemala, og jeg må innrømme at jeg skvatt til.
Hun takker meg i e-posten for min solidaritet og støtte. Og da begynner jeg å tenke..... Hva har egentlig jeg gjort etter at jeg kom hjem for å hjelpe disse menneskene? Hva gjør jeg for å sette saken dems på agendaen her i Norge?
Svaret er at jeg så langt har gjort fint lite med dette. Og igjen kommer denne følelsen av skam over meg. Skam over at jeg og mange med meg godtar på et vis at andre mennesker har det slik uten at vi gjør noe med det.
Jeg vil virkelig gjøre noe for disse menneskene, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem.

Jeg har kontaktet LO for å høre om det er mulig å starte et prosjekt i Guatemala. Svaret jeg fikk kunne fortelle meg at det er flott jeg engasjerer meg, ment Guatemala er et land vi dessverre bare ser på fra utsiden i påvente av at de selv skal rydde opp. Når de har ryddet opp så kan vi hjelpe dem og fortelle dem hvordan en organisasjon burde vært bygd opp.

Svaret fra LO er ikke noe jeg kommer til å godta og jeg håper jeg kan få med meg flere som ikke syns det er greit at vi bare står på utsiden med henda i lomma.
Så får heller andre tenke på været og hull i veien.

1 kommentar: