onsdag 21. november 2012

Noe å skjule


For noen uker siden våknet vi opp til nyhetene om at arbeidere på fabrikker som produserer klær for H&M jobber under forhold som er mildt sagt jævlige.
Programmet ”Kalla fakta” hadde gjort et godt stykke journalistisk arbeid for å finne frem til fabrikkene som produserer for H&M og for å komme i kontakt med de ansatte på disse fabrikkene.

Regjeringen i Norge kom på banen og inkulderingsminister Thorkildsen kalte inn til møte med H&M Norge for å få svar. Slik jeg har forstått det kom det lite eller intet konkret ut av dette møtet.

Uten at jeg sitter med noen tall på det, så tror jeg nok at H&M ikke har merket noen nedgang i salget etter dette her i Norge. Vi bryr oss rett og slett ikke. Eller, vi bryr oss så lenge det ikke koster så mye penger. Og penger koster det hvis man skal velge et alternativ.

Men hva er egentlig alternativet?

I Norge finnes det en rekke store kjeder som selger klær billig. Og disse har jo ikke ”Kalla fakta” funnet noe dritt på.
Det er kanskje ikke så rart at de ikke har det. Dressmann, BikBok, Cubus, Levis, Urban og Volt er alle en del av noe som heteVarner gruppen.
Varner gruppen nekter å opplyse om hvor de får produsert klærne de lager. De hevder at de ikke kan gjøre dette av konkurransehensyn. 
Jeg tror de ikke vil fortelle oss hvor de får laget klærne til de norske butikkene fordi de har noe å skjule.

Så hva kan du og jeg gjøre?
Jeg har i hvert fall tenkt å spørre en gang for mye neste gang jeg er ute å handler klær.
La oss sammen utøve det som for mange har blitt et fremmedord; FORBRUKERMAKT!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar