torsdag 23. august 2012

34 døde arbeidere.

For en uke siden kom det ut nyheter fra Sør-Afrika om at 34 streikende gruvearbeidere hadde blitt drept etter at politiet hadde skutt mot streikende arbeidere som krevde mer i lønn......

I dag tjener disse arbeiderne mellom 4000 og 5000 rand i måneden for å jobbe i disse gruvene. Dette utgjør mellom 2800 og 3500 NOK.
Til sammenligning så koster det 3750 rand(2650 NOK) å leie en ett roms leilighet utenfor byene i Sør Afrika.
Kravet fra de streikende er at lønnen heves til 12 000 rand i måneden som er ca. 8500 NOK.

Firmaet som driver gruven satt i 2011 igjen 311 millioner dollar(1,8 milliarder NOK!)!
Det samme firmaet truet etter massakren med at alle ansatte som ikke gikk tilbake på jobb ville få sparken. Dette er et krav de senere har gått tilbake på, men det ble nå en gang fremmet.

Å finne den informasjonen jeg nå har funnet tok meg cirka 10 minutter. Norske avisers dekning av saken kan mildt sagt sies å være utrolig dårlig.
Man kan istede for nyheter lese om 1001 måter å gå ned 2 kilo på, at en kongelig fra England har vært naken og at Demi har festet med Stellan!!

Er det virkelig dette det norske folk vil lese om? Har det norske folk blitt en flokk kjendisjagende suppehuer?
Jeg tror ikke flertallet av det norske folk vil lese om det røret som VG daglig spyr ut. Jeg liker å tro at flertallet faktisk er opptatt av hva som skjer ute i resten av verden.

Jeg håper virkelig at gruvearbeiderne i Sør Afrika når frem med kravet sitt. Hvis de gjør det så kommer ingen av oss til å her i Norge lese om det i noen av de norske avisene..... Dessverre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar